Puma boekte een operationele winst van 79 miljoen euro, waar een jaar eerder 102 miljoen euro in de boeken werd gezet. Analisten rekenden in doorsnee op 95 miljoen euro in het afgelopen kwartaal. Het bedrijf rekende eerder op een groei met een laag tot middelhoog enkelcijferig percentage maar laat die verwachting nu varen.

De nettowinst daalde met 32 procent tot 50,3 miljoen euro. Ondanks het loslaten van de doelstelling voor de operationele winst denkt Puma wel een hogere nettowinst te behalen dan in 2012. Eerder ging het bedrijf uit van een significante winstsstijging.

Uitdagend

De omzet liep met 4,8 procent terug tot 781,6 miljoen euro. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten daalde de omzet met 2,3 procent. Voor heel 2013 voorziet Puma dat de aangepaste omzet met een laag tot middelhoogenkelcijferig percentage daalt.

Volgens financieel directeur Michael Laemmermann waren de marktomstandigheden in Europa en Azië uitdagend. In Europa kwam dat door een verdere daling van de consumentenbestedingen en in Azië door een ongebruikelijk lange winter, met name in Japan. Ook het feit dat 2013 een jaar is zonder grote sportevenementen drukte op de resultaten. Zo daalde de verkoop van sportschoenen met 7,8 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl